Har rigget Livestock i 29 år til sammen: – Sommerens høydepunkt
Brage Iversen og Martin Aasen har vært to viktige bidragsytere for at Livestock har blitt til det det er i dag. De ser på festivalen som sommerens høydepunkt.
– Jeg tror det er 17. året jeg er med her. Det vil si fra og med første gang festivalen var her på Stormoen. Første året var jeg med Krast og blinket lys, sier Brage Iversen.
Siden den gang har Iversen vært ansvarlig for lys på Livestock. I 2024 er han tilbake nok en gang.
– Det er sosiale årsaker til det, og det er derfor man kommer tilbake. Det er den samme kjente gjengen, så er det litt artig å se hvilken vei det går da. Jeg synes det er en veldig koselig festival, og en veldig trivelig arrangørgruppe. Man kan alltids rigge lamper andre steder hvis man vil, men dette er et fast høydepunkt fordi vi er den gjengen vi er som skal gjøre dette nok en gang, sier Iversen.
Martin Aasen, prosjektleder i selskapet som står for scene, lyd, lys og mye mer (NPRO), har vært å se på Livestock nesten hvert eneste år (minus 2014) siden han var med første gang i 2012. Han er helt enig med Iversen.
– Det har blitt en tradisjon, og det har blitt et av sommerens høydepunkt for min del å komme hit. Mye av min bakgrunn som har ført meg dit jeg er i dag er blant annet på grunn av Livestock. Det er et kjært arrangement for min del iallfall, sier Aasen og takker samtidig Iversen.
– Det var Brage som dro meg med den gangen. Han har vært læremester og skodd meg opp deretter. Det som har vært fint med Livestock er at Brage, spesielt i starten, men også nå har fått være med å utvikle festivalen på det tekniske. Det er mye takket være Brage at den tekniske pakka har vært så god som den alltid har vært, fortsetter Aasen.
– Et hig om å være med på Livestock
Flere av de samme NPRO-gutta har jobbet på Livestock i mange år, og Aasen bekrefter at det er rift om plassene.
– Ja. Det har alltid vært et hig om å få være med på Livestock. Man spør veldig tidlig på året om å få være med. Så handler det litt om hva som passer best. Noen får ikke være med, så er det noen som har vært heldig å få være med mange år. Den harde kjerne er fortsatt med. Noen kommer og noen går, så kommer man ofte tilbake. Hvis en tekniker sier han har frihelg, så kommer han jo og besøker festivalen også ser vi. Det kommer noen i helga som har vært med tidligere, svarer Aasen.
På spørsmål om hva som skiller Livestock fra andre og større festivaler de jobber på trenger ikke Aasen å tenke seg om lenge.
– Det er folkene i festivalen, og miljøet. Som Brage sier er det det sosiale. Her kommer vi og kjenner hverandre, gir hverandre en klem, og det er på en måte veldig personlig kontra å dra på en stor festival som blir veldig industriell i forhold. Der man kommer for å gjøre en jobb, møter opp klokka 08.00, og drar 16.00. Her er det litt lavere skuldre hvor man kan slappe av og ta seg en pils sammen på kvelden. Det er det sosiale som er det viktige oppi det hele, sier Aasen.
Iversen mimrer tilbake til de første årene med Livestock hvor det ikke var mange kronene å skrape sammen for å bruke på lys, og synes det har vært artig å følge utviklingen.
– Dere i NPRO var jo med på en deal veldig tidlig for å få dette gjennomført, sier Iversen og henvender seg mot Aasen.
– For det fantes jo ikke råd til å gjøre det. NPRO har vært veldig flinke sånn. De har vært med på gjøre det mulig. Det hadde ikke gått uten dem. Det er helt klart, avslutter Iversen.
Festivalsjef Siri Hafstad Eggset beundrer gjengen i NPRO som har vært den viktigste samarbeidspartneren gjennom alle år.
– Uten de så ville det ikke vært mulig å drifte og utvikle festivalen til det den er i dag. Gjengen i Npro, med Martin Aasen i spissen, kjenner Livestock bedre enn de aller fleste. De er akkurat en sånn type løsnings- og utviklingsorientert gjeng som alle arrangører trenger og bør ha på laget. Og trivelige er de også! Konstaterer hun.