Publikumsundersøkelsen 2024: Publikums forventninger ble innfridd

Forventningene til årets Livestock ble for mange publikummere definitivt innfridd. Det viser tallene fra årets publikumsundersøkelse.

– Den årlige publikumsundersøkelsen ga interessante og gode svar. Det er hyggelig å få så mange positive tilbakemeldinger, og kanskje enda viktigere er de innspillene vi får med konstruktiv kritikk, for de gir oss konkrete ting å ta tak i slik at vi kan bli enda bedre til neste år, slår festivalsjef Siri Hafstad Eggset fast.

Hun forteller at flesteparten av respondentene er i aldersgruppen 15 til 19 år, og at av alle som tok seg tid til å svare, så var 57 prosent kvinner og resten menn.

– Det som kommer tydeligst fram i årets publikumsundersøkelse er at folk kosa seg på Livestock. 100 prosent av respondentene var enige i at stemningen på årets festival var god, og 99 prosent svarte at de hadde det hyggelig da de besøkte Livestock 2024. Dette er jo betryggende for oss arrangører, siden det er derfor vi arrangerer festival, smiler Siri.

– På kommentarene vi har fått ser vi at mange drar frem den helhetlige stemningen på årets festival som tidenes Livestock-høydepunkt, og at mange var veldig fornøyde med at vi satset stort på større headlinere som både Åge og Sambandet og Kveletak. Samtidig er det også flere som trekker frem de mer ukjente bandene som det beste med årets festival, og det må jeg si at jeg syns er litt ekstra gøy, sier festivalsjefen.

Videre er det tydelig at det som påvirker tidspunkt av billettkjøp mest, er artistslipp, planlegging av sommerferie og når venner har bestemt seg for om de drar eller ikke. Lineup, tilrettelegging for å sette seg ned å prate med venner, at man har noen å dra på festivalen sammen med og mat- og drikketilbud er alle viktige faktorer for at publikum drar på festivalen eller ikke.

Festivalopplevelsen overgikk manges forventninger

Livestocks publikumsundersøkelse viser at en svært høy andel av respondentene svarte at de hadde høye forventninger før de dro på årets festival. Enda flere synes festivalen innfridde nettopp disse forventingene.

Undersøkelsen viser videre at Livestock har et publikum med mangfoldige preferanser. Mange respondenter kommenterer at de ønsker at Livestock skal prioritere store headlinere, og samtidig melder flere at store artister ikke er så viktig for dem, men at de liker best å oppdage ukjente perler. Dette er interessante tilbakemeldinger, påpeker festivalsjefen, og utdyper videre:

– Det er lett å tenke at det bare er de mest kjente artistene som teller, men svært ofte så får vi bekreftet at det også er viktig å tilby en bredde i det musikalske programmet, både når det kommer til sjanger og «størrelse» på artistene. Fordi at for mange så gjør dette festivalen mer interessant, og vi ønsker jo nettopp å vise fram disse lokale og nasjonale «ukjente» perlene til publikum.

– Vi er glade for å se at publikum er fornøyde med årets festival, og samtidig tar vi til oss og jobber videre med den konstruktive kritikken som kommer og som er mulig å gjøre noe med. For eksempel så ser vi at en del ønsker seg et bredere tilbud av produkter i baren, bedre håndtering av kø, og vi har også fått noen tilbakemeldinger på at det ble kaotisk og uoversiktlig da bussene skulle dra fra Stormoen i år. Dette er viktige tilbakemeldinger, og alt er heldigvis løsbart til neste år, slår festivalsjefen fast.

Skjermdump fra undersøkelsen
Skjermdump fra undersøkelsen